יום שבת, 18 בספטמבר 2010

הבטחה מפורשת

הבטחה מפורשת

עם פתיחת מה שנקרא המשא ומתן הישיר, הביעו אנשיו של בנימין נתניהו את עמדתם ודאגותיהם באמצעותו של בן כספית, הכתב המדיני הבכיר ב"מעריב" – דברים מעניינים ללא ספק, אם גם לא בהכרח אמינים.  

"שורש הבעיה, על פי התפיסה הישראלית, היא הבטחה מפורשת, חסרת תקדים, של אובמה לאבו-מאזן, שתקום מדינה פלסטינית ברת-קיימא, עם רציפות טריטוריאלית וכו', בדדליין של שנה. הצד הישראלי למד על ההבטחה הזו בדיעבד, מקריאת חומר מודיעיני, והתחלחל. מאז, הושקעה אנרגיה אדירה בנסיון להוכיח לאמריקאים עד כמה טעו. ואנרגיה אדירה לא פחות בנסיון להוכיח לאמריקאים עד כמה חיבלה הקפאת הבניה המטופשת בסיכויי המו"מ. בכל פעם שנדמה שהאמריקאים הבינו, והם מאמצים את הגישה הישראלית (בפעם האחרונה זה היה נדמה בשבוע שעבר), צץ אובמה מאיפשהו והופך הכל (עם ההצהרה האחרונה שההקפאה צריכה להמשך). בירושלים לא יודעים איך לאכול את דפוס ההתנהגות הזה. אבל אין ברירה. מכיוון שמדובר באמריקאים, אז אוכלים."

(מעריב, 16.9.2010)

אכן, דברים מפורשים: מדינה פלסטינית ברת-קיימא, עם רציפות טריטוריאלית וכו', והכל בדדליין של שנה.

בחודש ספטמבר 2011 אפשר יהיה לקרוא שוב את המאמר הזה. אז אפשר יהיה לדעת בצורה ברורה ומוסמכת מה שוויה ומה ערכה של הבטחה מפורשת וחסרת תקדים מפיו של נשיא ארצות הברית של אמריקה.