יום שבת, 8 באוקטובר 2011

יש חרם ויש חרם

יש חרם ויש חרם
תמונת מצב ביום הכיפורים 2011 (2)


מעולם לא היו בישראל ימים טובים יותר לחרמות של צרכנים. החרם שהוטל על חברת "תנובה", ענקית מוצרי החלב, הצליח להביא להורדה משמעותית במחירי מוצריה. עכשיו מחפשים יוזמי החרם את המטרה הבאה האפקטיבית ביותר, וכותבי המאמרים בעיתונות מהללים ומשבחים אותם על היזמה המוצלחת שסוף סוף הצליחה להוציא את הישראלים מן האדישות המסורתית שלהם.

וגם יוזמי חרם התיירות הישראלי על טורקיה חוגגים השבוע ניצחון קטן. ממשלת טורקיה החליטה להחזיר את נספח התיירות משגרירותה בתל אביב. התיירות הישראלית לטורקיה, שרק לפני שנתיים גאתה במאות האלפים, ירדה עכשיו כמעט לאפס. לשם מה לבזבז כסף על נספח תיירות כאשר אין תיירות?

ורק חרם אחד יצא מחוץ לחוק במדינת ישראל, אסור מכל איסור. לפי החוק שהעבירה הכנסת בישיבת לילה דרמטית לפני כמה חודשים, כל אדם וכל גוף בישראל המעז לקרוא להטיל חרם על מוצרי ההתנחלויות מסתכן בתביעת נזיקין העלולה להוריד אותו מנכסיו.

יום לאחר שעבר החוק הגישה תנועת גוש שלום (אשר אני במקרה הדובר שלה) עתירה לבג"צ וביקשה לפסול את החוק החדש מכל וכל, שכן מודבר באפליה פסולה בין חרם לחרם ובין מחאה למחאה, פגיעה חמורה ובלתי מוצדקת בחופש הביטוי וההתארגנות והפעילות הפוליטית.

שופטי בג"צ הקציבו למדינה שישים יום למתן תשובתה לעתירה. הפרקליטים לא הזדרזו לענות. בשבוע שעבר נגמרו שישים הימים, וביום האחרון פנתה פרקליטות המדינה וביקשה עוד שישים יום למתן תשובתה.

לא כל כך מפליא שהפרקליטים מתקשים בגיבוש תשובתם ובמילוי המשימה כפוית הטובה להגן בבית המשפט על מדיניותה של ממשלת נתניהו ועל דברי החקיקה שמעביר הרוב הימני בכנסת ישראל. שהרי כבר מבעוד מועד פנו הפרקליטים כמה פעמים אל חברי הכנסת  בבקשה ותחינה  ואזהרה כי מדובר בחוק מפוקפק הנמצא  ממש על "הקו האדום".