יום שבת, 8 באוקטובר 2011

האיש שנולד ביום בו פרצה המלחמה

האיש שנולד ביום בו פרצה המלחמה
תמונת מצב ביום הכיפורים 2011 (1)

שוב, כמו כל שנה מאז 1973, יום הכיפורים הוא ההזדמנות להזכיר את  זכר המלחמה ההיא וההפתעה שהופתעה מדינת ישראל, ושוב מחפשים העיתונים חיילים וקצינים שיספרו סיפורי גבורה שעדיין לא פורסמו בשנים קודמות, ובכותרות העיתונים מדברים הרמטכ"ל ובכירי קציניו על הדרכים הטובות ביותר לנצח במלחמה הבאה. ומכיוון שזה עתה התנהלו במדינה הזאת הפגנות ענקיות בדרישה לפתרון בעיות חברתיות חמורות ועלתה גם ההצעה לקצץ בתקציב הביטחון, יום הכיפורים מספק השנה גם הזדמנות פז לשוחרי הצבא והביטחון ותקציב הביטחון להיערך להתקפת נגד ולדרוש שלא יקצצו אפילו אגורה אחת.

"ידיעות אחרונות" מצא זוית מקורית: לראיין קציני צבא בני 38, אשר נולדו בזמן המלחמה ההיא. כמו למשל סא"ל עמיחי סגל, שנולד בדיוק ביום הראשון למלחמה ההיא. הוא מפקד על גדוד נצח יהודה בחטיבת כפיר – החטיבה שהוקמה במיוחד כדי לקיים את שלטון מדינת ישראל בשטחי "יהודה ושומרון" וחייליה נכנסים כל יום ובעיקר כל לילה לערים ולכפרים הפלסטינים כדי לקיים מעצרים. כמו רבים מקציני החטיבה הוא ומשפחתו גרים בהתנחלות עלי, שם מצאו "קהילה מאד עוזרת ותומכת". סגן אלוף סגל אינו מוטרד במיוחד מן העובדה ששלושים ושמונה שנים לאחר המלחמה שהשתוללה ביום בו נולד עדיין לא הגיעה מדינת ישראל לשלום עם שכניה, ואנשי הצבא מדברים על המלחמה הבאה במונחים של "כאשר" יותר מאשר "אם". בעיניו של סגן אלוף סגל, יש בעיות ומטרות לאומיות חשובות יותר מן השלום.

מי עוד זוכר שאת מלחמת יום הכיפורים אפשר היה למנוע, ושבשנת 1978 חתמה ישראל על אותו הסכם שלום עם מצרים שאפשר היה לחתום כבר בשנת 1970? על הלקח הזה רק מעטים רומזים היום.