יום שבת, 2 במרץ 2013

רחל מבכה על בניה

רחל מבכה על בניה


אחד הסיפורים הנוגעים ביותר ללב בתנ"ך הוא על מותה של רחל, אשתו האהובה של יעקב, בעת לידת בן  הזקונים בנימין, וקבורתה על אם הדרך במקום בו מתה. בזמן בו נכתב הסיפור, וגם הרבה מאד זמן אחר כך, מוות בלידה היתה סכנה מוחשית שריחפה תמיד מעל ראשי כל הנשים וכל הזוגות הנשואים.

האם באמת היתה אשה כזאת במציאות? ואם כן, האם באמת היא מתה ונקברה באותו מקום שמצפון לעיר בית לחם (כיום, עמוק בתוך תחומי העיר)? יהודים (וגם נוצרים ומוסלמים) עולים לרגל לשם מזה לפחות אלף וחמש מאות שנה. היה או לא היה במציאות, למסורת בת כל כך הרבה שנים יש כוח ועוצמה. דמות של אם אידאלית מלאת רחמים והבנה ללא גבול ובעלת השפעה רבה בשמיים, והיא יושבת שם בתוך הקבר ומקשיבה הקשב היטב לכל מי שבאים לבקש ולהתחנן. "רָחֵל, מְבַכָּה עַל-בָּנֶיהָ; מֵאֲנָה לְהִנָּחֵם עַל-בָּנֶיהָ, כִּי אֵינֶנּוּ" (ירמיהו ל"א, יד) הוא מן הפסוקים המרכזיים בדת היהודית.

במשך מאות שנים היה מבנה קבר רחל שבבית לחם אחד הסמלים המובהקים של הארץ הזאת, ונבחר להופיע על בוליה של פלסטינה (א"י) המנדטורית. המבנה הקטן והצנוע הזה כבר אינו קיים. בשנת 1995, שיא הסכמי אוסלו, זעקו הרבנים החרדים כי יש לשמור את "אמא רחל" בשלטונה של  מדינת ישראל וראש הממשלה רבין נכנע ללחץ. התוצאה היתה לנתק את הקבר מן העיר בית לחם, להפוך אותו למובלעת חמושה בשליטה ישראלית מלאה, ולבנות סביבו חומות בטון אדירות, מתחם מבוצר לכל דבר בליבה של העיר הפלסטינית שסביבו. מאז ועד היום, זהו מוקד בלתי פוסק של התנגשויות ותקריות, מפגינים פלסטינים צועדים לעבר החומות וחיילים ישראלים יורים גז מדמיע ולעיתים גם ירי חי, ומאחורי החיילים מגיעים למקום עולי רגל יהודים בכלי רכב ממוגנים. הנשים המוסלמיות העקרות, שפעם נהגו גם הן להגיע למקום ולבקש את עזרתה של רחל, צריכות עכשיו לחפש מקומות אחרים לבקש עזרה.

לפני שבועיים הופצו חוברות צבעוניות ברחבי הארץ ובהן הבשורה החגיגית כי "בחג הפורים יערך בקבר רחל תיקון מיוחד לישועה. ביום הפורים ליד אמא, אצל קבר רחל  ישבו מרוכזים המקובלים והצדיקים אשר יערכו את התיקון הקדוש!". החוברת הציעה עסקה שאי אפשר לסרב לה – תמורת תרומה כספית הולמת ידאגו המקובלים והצדיקים להזכיר באוזניה של אמא רחל גם את שמו של התורם: "היום הזה הוא היום שלך, יום הפורים, יום תיקון הישועות בקבר רחל. תוכלו למצות את המקסימום. יבקשו עבורך מאמא רחל את הבקשה המיוחדת שלך. בריאות? נחת? שמחה? הצלחה? פרנסה? בנים? כל מה שתרצה, כל מה שתרצה!!!" (שלושה סימני קריאה במקור)

וכך אכן היה. ביום שני השבוע הגיעו המקובלים והצדיקים בכלי רכב ממוגנים אל קבר רחל, ופתחו בכל המרץ בתיקון הישועות. במרחק מטרים ספורים מהם, מעבר לחומות הבטון העבות והגבוהות, יצאו מאות צעירים פלסטינים להפגנה סוערת. החיילים שעמדו בראש החומה כדי לאפשר למקובלים ולצדיקים לקיים את הטכס, לא הסתפקו בירי אינטנסיבי של גז מדמיע.

הצלף שישב בעמדת הפילבוקס, בדיוק לפני קבר רחל, ביקש וקיבל אישור להשתמש באש חיה ולירות כדורי מתכת בקוטר 0.22 אינץ' המכונים כדורי טוטו. למרות שכבר לפני כמה שנים,  לאחר כמה מקרים קטלניים, אסרו שלטונות הצבא את השימוש בכדורים כאלה לפיזור הפגנות. 

הצלף הרים את רובהו וירה. עודאי סירחאן בן ה-12 ממחנה הפליטים עאידה שבבית לחם נפגע מכדור בראש ונפל לארץ. במשך זמן מנעו החיילים מצוותי עזרה ראשונה להתקרב. כשסוף  סוף הגיעו אליו הם חששו כי כבר מאוחר מדי. תודה לאל, בבית החולים הדסה בירושלים הצליחו ליצב את מצבו. אולי רחל בכתה גם עליו...