יום שבת, 3 במאי 2014

על גזענות וכיבוש ואפרטהייד

על גזענות וכיבוש ואפרטהייד 
              
בתחילת השבוע העמוס מאד הזה התחוללה סערה ציבורית בארצות הברית כאשר דונלד סטרלינג, בעל קבוצת הכדורסל "לוס אנג'לס קליפרס" הוקלט אומר דברים גזעניים מאד על השחורים. בין השאר אמר סטרלינג כי "בישראל פשוט נוהגים בשחורים כמו בכלבים". 

כנראה שמע סטרלינג שמדינת ישראל כולאת אלפי פליטים ומבקשי מקלט מאפריקה ללא משפט הרחק בין חולות המדבר בנגב, וכי שרי הממשלה מביעים גאווה שכזאת היא מדיניותם ומבטיחים להמשיך בה. ואולי הוא שמע שגם נגד האתיופים שיש להם אזרחות ישראלית ואשר מוכרים רשמית כיהודים יש בישראל לא מעט אפליה ודעות קדומות, שיש הרבה מקומות שבהם לא רוצים להשכיר להם דירות וגם יש מי שקורא להם "קופים". בכל אופן, נראה כי מה ששמע סטרלינג על היחס לשחורים במדינת ישראל מצא חן בעיניו, כדוגמא טובה וראויה ללבנים בארצות הברית ללכת בעקבותיה. 

דברי הגזענות הנבזים של דונלד סטרלינג לא עברו ללא תגובה ראויה. לאחר מספר ימים של זעם ציבורי החליט הקומישונר של ליגת האנ.בי.איי. להרחיק אותו עד סוף חייו מנוכחות במשחקי הליגה הזאת, ובנוסף להטיל עליו קנס של 2.5 מיליון דולר, שיועברו לצדקה.

ובאותו שבוע פרצה בארצות הברית סערה ציבורית נוספת, וגם היא נבעה מפרסום של הקלטה. בשיחה שהוקלטה, אקורד הסיום של מאמצי השלום הכושלים שלו, הזהיר מזכיר המדינה ג'ון קרי כי אם מדינת ישראל לא תסיים את הכיבוש בשטחים הפלסטינים וגם לא תיתן זכויות אזרח לתושביהם היא עלולה להפוך למדינת אפרטהייד. 

קרי נזהר שלא לטעון שמדינת ישראל היא כבר כיום מדינת אפרטהייד – כפי שחושבים לא מעט אנשים, כולל מספר גדל של סטודנטים יהודים בקמפוסים של האוניברסיטאות האמריקאיות. הוא גם לא טען – כמו שכתב למשל הנשיא לשעבר ג'ימי קרטר - שהמצב בשטחים הכבושים, להבדיל מישראל עצמה, מהווה מצב של אפרטהייד כי יש שם כבישים נפרדים לישראלים ולפלסטינים ושתי מערכות חוקים שונות ונפרדות לחלוטין לשתי האוכלוסיות החיות בשטח. 

כל מה שעשה קרי היה להשמיע אזהרה, כידיד מודאג, לגבי מה שצפוי בעתיד אם מדינת ישראל לא תשנה את כיוון מדיניותה הנוכחית. אבל בדעת הקהל האמריקאית ובמערכת הפוליטית שם, צירוף המלים "ישראל" ו"אפרטהייד" הספיק כדי לחולל סערה רבתי. לאחר מספר ימים נאלץ קרי להתנצל ולחזור בו בפומבי מן הביטוי הזה. (הוא, לפחות, לא נדרש לשלם קנס...). 

כדי להבהיר ולהדגיש שישראל בשום אופן אינה מדינת אפרטהייד וכל הטענות בענין הן השמצות אנטישמיות זדוניות, מיהר ראש הממשלה בנימין נתניהו להודיע על תמיכתו בקידום הצעת חוק יסוד שיקבע שמדינת ישראל היא מדינה יהודית. לא "יהודית ודמוקרטית" כפי שנאמר בכל מיני חוקים שהועברו בכנסת בעבר. הפעם מדובר חד משמעית במדינה יהודית. נקודה.

בינתיים, כפי שנאמר, "סכנת השלום חלפה" (את מקור הציטוט מייחסים לראש הממשלה המנוח יצחק שמיר) וחיילים ישראלים כנראה ימשיכו עוד הרבה זמן לפטרל ברחובות העיר חברון ולהעניק שמירה צמודה למובלעת המתנחלים שהוקמה בליבה. אחד החיילים האלה, ששמו דוד אדמוב והוא משרת בחטיבת הנח"ל עלה השבוע הזה לכותרות, כאשר ליד בית הדסה שבידי המתנחלים הוא כיוון את רובהו לעבר נער פלסטיני בן חמש עשרה וקילל אותו בקללות מאד גסות, והמקרה צולם בידי פעיל פלסטיני אשר העלה את הסרטון לרשת. 

בדיוק בזמן שעלה הסרט נשלח החייל לכלא, וחבריו ליחידה חשבו שיש קשר בין שני הדברים. זאת היתה טעות, החייל נשלח לכלא מכיון שבנוסף לקללות ואיומים נגד פלסטינים הוא גם קילל ואיים על מפקדיו וגם תקף אותם. אבל המידע המוטעה התפשט במהירות הבזק, וחיש מהר נוסד דף בפייסבוק שנקרא "גם אני דוד הנחלאווי" ושבעים וחמישה אלף עשו לו לייק. כנגד פקודות הצבא, חיילים לבושי מדים מיחידות רבות אחרות הצטלמו והעלו לרשת את תמונותיהם כשפניהם מכוסות שלטי תמיכה בדוד הנחלאווי. נמסר כי רשויות הצבא חשות דאגה עמוקה מן "המרד הדיגטלי הראשון" ומן הקלות הבלתי נסבלת שבה יכולים חיילים המצוידים בסמארטפונים לעקוף את שרשרת הפיקוד. מצידו, השר נפתלי בנט ממפלגת הבית היהודי מיהר לטפס על העגלה ולהצהיר "גם אני הייתי נוהג כמו דוד הנחלאווי". 

לדברי כתבים צבאיים, גל התמיכה בחייל הסורר נובע מתסכול בקרב החיילים הנשלחים "להשליט סדר" ולהתייצב מול התסיסה הגוברת בקרב האוכלוסיה הפלסטינית – ובו בזמן נדרשים החיילים בידי מפקדיהם לרסן עצמם ולהימנע מהריגת פלסטינים. ראשי הצבא, למודי הנסיון של שתי אינתיפאדות, יודעים שהלוויות המוניות בערים ובכפרים ובמחנות הפליטים עלולות להצית את אש האינתיפאדה השלישית. אנשי צוותו של ג'ון קרי, שהעניקו ראיון גלוי לב ועלום שם לנחום ברנע ב"ידיעות אחרונות" וניתחו את הסיבות לכשלונם, אמרו במרירות: "לא היתה תחושת דחיפות להשיג הסכם, רק בזמן מלחמה יש תחושת דחיפות כזאת. כנראה שאנחנו זקוקים לאינתיפאדה נוספת כדי ליצור נסיבות שיאפשרו התקדמות במשא ומתן בין ישראל לפלסטינים". אבל את החיילים בשטח, שדוד הנחלאווי הפך לגיבורם, שיקולי האסטרטגיה הגבוהה אינם מענינים. אם שולחים אותם לשטח פלסטיני עוין ונשק בידם, הם דורשים אישור להשתמש בנשק הזה ללא הגבלה, אינתיפאדה או לא אינתיפאדה. 

מן הצד השני במפה הפוליטית, היתה קבוצה של פעילים אשר החלה לאסוף ברשת חתימות בססמא הפשוטה "גם אני לא דוד הנחלאווי", מבלי להוסיף שום מלות הסבר. שרית מיכאלי, הדוברת הותיקה של ארגון בצלם, דווקא ניכסה לעצמה את הססמא "כולנו דוד הנחלאווי": "הגיע הזמן שכולנו נפסיק להיתמם. מול מציאות הכיבוש, אנחנו יוצרים במו ידינו את הדוידים הבאים ומפקירים אותם למצבים בלתי אפשריים. האירוע אף פעם לא מסתיים באמת. כל אקט אדנותי של דריכת נשק אולי 'ירגיע' באופן זמני - אבל המשך המצב שבו צה"ל שולט באוכלוסיה אזרחית בחברון, ובשטחים בכלל, יוביל בהכרח לעימות הבא, שבחלק מהמקרים יתועד במצלמות ויעלה לתודעה הציבורית. גם הדרישה 'לתת לצה"ל לנצח', היא פשוט הונאה. כאילו שאפשר בכלל לנצח במאבק כזה, שבו שולחים חיילים באופן קבוע לדכא אוכלוסיה אזרחית שאיננה חפצה בנוכחותם...". 

אוריאל פררה בן ה-19 מבאר שבע, יליד ארגנטינה, לא התלבט האם המפקדים יתירו לו לפתוח באש כאשר יעמוד מול פלסטינים. הוא מראש החליט שלא יסכים בשום אופן להיכנס למצב כזה, והודיע לשלטונות הצבא על סירובו להתגייס. אוריאל פררה הוא דמות יוצאת דופן בין סרבני המצפון הצעירים שחתמו על "מכתב השמיניסטים" האחרון - תלמיד ישיבה חרדי שמצהיר על התנגדותו להתגייס לצבא לא מטעמי המשך לימוד תורה אלא במפורש מכיון שאינו מוכן להתגייס לצבא של כיבוש. 

ביום ראשון הגיע אוריאל פררה לבסיס הקליטה והמיון בתל השומר, ובידו מכתב הסירוב שהכין מראש כדי למסור לקצינים במקום. עד השער ליוו אותו בקריאות עידוד עשרות פעילים צעירים, והוריו ובני משפחתו המאד תומכים וגם אביו של עומר סעד, המוזיקאי הדרוזי שכבר נכנס לתקופת מאסר שביעית בשל סירובו להתגייס. משם נלקח פררה ישר אל כלא 6 הצבאי, וכאשר סירב ללבוש מדים קיבל מייד עונש נוסף של שמונה ימים בבידוד. לעורכת דינו סיפר כי שלטונות הכלא מסרבים לאפשר לו ולעומר סעד לשהות באותו חלק של הכלא. "הם כנראה מאד לא רוצים שנהיה ביחד". 


כאשר העליתי לפייסבוק את הסרטון המראה את אוריאל פררה צועד עם חבריו אל שערי הבקו"ם, הגיעה לאחר כמה דקות תגובה זועמת של איש ימין: "היום יום השואה! איך אתה לא מתבייש להעלות דבר כזה ביום כזה?!" אכן, התאריך שנקבע בצו הקריאה שנשלח אל אוריאל פררה היה היום שבו מציינים במדינת ישראל את יום הזכרון לשואה.

הלקח הכמעט יחיד מן השואה שמוזכר בנאומים הרשמיים ביום הזכרון הזה הוא כי על מדינת ישראל לקיים עוצמה צבאית אדירה כנגד אויבים הזוממים שואה חדשה. לגולדה מאיר המנוחה מיוחסת האמרה "אחרי השואה אף אחד בעולם לא יכול לבוא אלינו בטענות", וגם השנה חזרו שרים וסגני שרים וחברי כנסת על אותו הטיעון, כנגד כל מי שמעז למתוח ביקורת על יחסה של מדינת ישראל אל הפלסטינים. 

לא קל לפלסטיני לבטא הזדהות עם סבלם של היהודים בימי השואה באירופה. לא פעם מתפתים פלסטינים לתגובה מהבטן: "בכלל לא היתה שואה, וחוץ מזה אתם בעצמכם נאצים". ביום השואה השבוע, הנשיא הפלסטיני מחמוד עבאס (אבו מאזן) שבר את המחסום הזה והשמיע הצהרה ברורה וחד משמעית יותר ממה שנשמע אי פעם מפיו של מנהיג פלסטיני: "השואה היא הפשע הנורא ביותר שבוצע כנגד האנושות. העם הפלסטיני, שסבל מאי צדק, מדיכוי ומשלילה של חירות ושלום - הוא הראשון להתנגד לעוול והגזענות שעמים אחרים סובלים מהם" נאמר בהודעה רשמית שפורסמה בהרחבה בכל סוכנויות הידיעות הפלסטיניות. את ראש ממשלת ישראל זה לא ממש הרשים. "קודם כל שאבו מאזן יבטל את ההסכם עם חמאס" אמר נתניהו וחזר לשגרת ההתנצחות ו"משחקי ההאשמה" על האחריות לכשלון המשא ומתן (וזה לא ממש מענין אף אחד). 

בבודפסט הגיעו השבוע המונים בלתי צפויים לצעדת הזכרון לציון שבעים שנה לרצח יהודי הונגריה.  להרבה מאד הונגרים לא יהודים היתה לצעדה הזאת משמעות אקטואלית, במדינה בה עולה וצומחת מפלגה ימנית קיצונית שכוחה גבר בבחירות האחרונות. בארצות אחרות באירופה מכוונים חיצי הימין הקיצוני בעיקר נגד המוסלמים, והמפלגות האלה מטפחות קשרי ידידות ואחווה עמוקים עם המתנחלים הישראלים בגדה המערבית. אולם בהונגריה, שם אין הרבה מוסלמים, פונה הימין הקיצוני (בהצלחה לא מעטה) נגד המטרות הישנות והמוכרות, היהודים וגם הצוענים. לנוכח נאומים אנטישמיים בפרלמנט ההונגרי וחילול בתי קברות יהודיים, הרבה מאד הונגרים החרדים לגורל מדינתם הגיעו אל צעדת הזכרון לזכר השואה – קצת להפתעתם של נציגי ממשלת ישראל שיזמו את התהלוכה בבודפסט. 

מאוחר בלילה שלאחר יום הזיכרון לשואה הגיעו אל הכפר פורדיס – הכפר הערבי היחיד ששרד לאחר 1948 בחוף הים התיכון של מדינת ישראל – אנשים שציירו על קיר המסגד המקומי מגן דוד וכתבו "מסגדים סוגרים במקום ישיבות" וניקבו את צמיגיהן של עשרות מכוניות. כמו בעשרות מקרים קודמים, השמיעו כל ראשי המדינה גינויים רמים, וכמו במקרים קודמים הראו שירותי הביטחון המהוללים של מדינת ישראל חוסר יכולת לאתר את המבצעים. 

יום לאחר פעולת השנאה קיימו תושבי פורדיס שביתה כללית ואלפים מהם יצאו להפגנת מחאה ברחובות הכפר. גם עשרות מתושבי זכרון יעקב השכנים הגיעו לשם והניפו שלטים בהם נאמר  "תומכים בכם שכנים", "ביבי, בנט ולפיד - תעצרו את הפושעים", ו"תג מחיר – טרור".  תושב זיכרון יעקב יואל בן ארצי אמר: "שמענו שפגעו בכפר השכן שלנו ובאנו להביע הזדהות עם התושבים. אירוע כזה הוא פגיעה לא רק בשכנינו הערבים אלא גם בנו היהודים".


הודעות ומכתבי תמיכה לאוריאל פררה הכלוא אפשר לשלוח לפקס 04-9540580
או בדואר לכתובת 

אוריאל פררה 
מ.א. 8004295
כלא 6 
ד.צ. 01860
צה"ל