יום שני, 9 בפברואר 2015

מתי לערוך השוואות, ומתי לא?

מתי לערוך השוואות, ומתי לא?

יו"ר "יד ושם", אבנר שלו, יוצא בהתקפה נגד "ניסיונות לגמד את השואה, להשוות בינה לבין ג'נוסיידים אחרים, ולחלוק על העמדה הטוענת כי השואה היא אירוע ייחודי ויוצא דופן שאין להשוותו לאחרים". בעמוד אחר באותו גיליון של "הארץ", דווח על ההצלחה הגדולה שנחל נשיא המדינה ראובן ריבלין, ש"התקבל כמו כוכב" בכנסייה שחורה בניו יורק. את הצלחתו של ריבלין בקרב השחורים ייחס הכתב לנאום שבו הנשיא "חיבר בין השואה, הציונות והקמת המדינה לבין תקופת העבדות". 

לחבר בין השואה היהודית לבין העבדות של השחורים? האם אפשר להשוות? אכן, סחר העבדים הטרנס־אטלנטי היה אחד האירועים הקשים והאפלים בתולדות האנושות. במשך כ–300 שנה, מהמאה ה–16 עד סוף המאה ה–18, נחטפו אינספור אפריקאים מבתיהם וכפריהם והועמסו על ספינות עבדים צפופות ביותר, שהתנאים בהן היו בהחלט ראויים להשוואה עם התנאים ברכבות שנסעו לאושוויץ. רבים מהעבדים לא שרדו את המסע, ולרב החובל היתה סמכות לזרוק לים עבדים חולים, "כמו כל סחורה מקולקלת אחרת" (כפי שקבע בית המשפט העליון בלונדון בפסיקה ידועה לשמצה בשנת 1783).

http://en.wikipedia.org/wiki/Zong_massacre

אבל בהחלט לאף אחד לא היתה שום כוונה לבצע ג'נוסייד. הכוונה היתה בסך הכל למקסם רווחים ולמכור עבדים חיים לכל המרבה במחיר, ומי שלא שרדו במסע והושלכו מאכל לדגים פשוט נרשמו כ"פחת" במאזנים השנתיים של סוחרי העבדים. 

האם צפוי יו"ר "יד ושם" אבנר שלו לשלוח מכתב זועם אל הנשיא ריבלין ולהעמיד אותו על חומרת ההשוואה אשר "מגמדת את השואה"? אני מעז לנחש שמכתב נזיפה כזה לא ייכתב. אחרי הכל, במקרה של הנשיא ריבלין, עריכת השוואה בין השואה לבין אירוע היסטורי אחר סייעה להסברה הישראלית בעולם, אשר לא רשמה הרבה הצלחות בשנים האחרונות. למה לקלקל את ההצלחה הזאת?

הנוסח למעלה פורסם במדור "מכתבים למערכת" של הארץ ב-26.1.2015

 



"האם אינני אדם? האם אינני אחיך?"
סמל התנועה הבריטית נגד העבדות (1795)
מקור: ויקיפדיה